tours - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van kim zijderveld - WaarBenJij.nu tours - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van kim zijderveld - WaarBenJij.nu

tours

Blijf op de hoogte en volg kim

01 Oktober 2017 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets van mezelf heb laten horen. dat komt omdat ik zelf nog al wat tripjes gedaan heb en daarom het schijven er bij ingeschoten is. vorig weekend heb ik een tour naar Edinburgh. Edinburgh is de hoofdstad van schotland (voor de mensen die dit niet wisten). het is een hoofdstad als geen ander. Het gekke is dat Glasgow groter is dan Edinburgh. Dit komt omdat er in de geschiedenis een muur om Edinburgh heeft gestaan waardoor Edinburgh naar boven en beneden is gaan uitbreiden. Glasgow daarin tegen heeft dit in de breedte gedaan. Als je door de zwarte roet heen kan kijken heeft Edinburgh een geweldige uitstaaling. de zwarte roetlaag zit hier op de meeste steden omdat de uk heeft veel kolen industie heeft gehad. Dat maakt veel steden als je er voor het eerst komt een beetje grouw. Voor de foto's van Edinburgh verwijs ik jullie graag door maar mijn facebook (omdat ik op deze site maar een beperkt aantal foto's mag plaatsen). Ik weet dat somige van jullie geen facebook hebben maar bart en erik hebben mij wel en ik denk dat ze lief genoeg zijn om het jullie te laten zien.

Op mijn werk ben ik eindelijk een beetje opgestart en kan ik zelf de systemen die ik nodig heb gebruiken. ik heb een hoop samples klaar liggen om te gaan meten dus dat komt helemaal goed.

Dit weekend waren mijn ouders op bezoek. ze hebben gezien waar ik woon en hoe Glasgow is. ze hebben zich heerlijk als touristen gedragen en zijn al op meer plekken in Glasgow geweest dan ik. gelukkig was er zaterdag tijd om met ze drieën een tour te doen. ik mocht kiezen wat we gingen doen en omdat ik helemaal verlieft ben op schotland en boven alles met de hooglanden. Wilde ik naar de hightlands. Van de meneer die de trip naar Edinburgh had gegeven had ik hehoord dat Oban de moeite waard was. dus hebben we een tour naar Oban gedaan. Oban is een kust plaatse aan de oost kust van schotland. het staat bekent als de vissers stad. het is uitgeroeid als een stad waar veel vis handel plaats vind. dit maakt het een mooie en druke stad. (al dacht ik dat het meer een dorp was, maar wil je als je in Utrecht studeerd). de vis daar is heerlijk. fun fect er is een periode geweest dat de Nederlandse koning over de uk heeft geheerst. omdat hij protestant was en de oorspronkelijke koning stuart roomskatolijk bekeerd werd. zo als de meeste wel weten is Engeland protestant. maar wat niet iedereen weet is dat het zuiden van schotland ook protesthand was. dit maakte dat ze de Nederlandse koning als hun koning zagen.

voor de mensen die het leuk vinden heb ik nog wel meer van dit soort verhalen. voor de mensen die het niet zo veel kan interesseren is dit het moment te stoppen met lezen. zo als veel mensen waarschijnlijk wel weten is er altijd erg veel spaning geweest tusen engeland en schotland. dit stopte na de tijd van koningin Elizabet en Marry. De vader van Elizabet, Hendry zijn eerste huwelijk was Katoliek en was goed gekeurt door de kerk. nadat hij zijn eerste vrouw had laten vermoorden maakte hij Engeland protestant. uit een van zijn latere huwelijke kwam Elizabet. Elizabet was dus een protestantse koningin. De zus van koning Hendry trouwde met de koning van schotland. zij bleef katoliek. hun dochter Marry was koningin van schotland. de kotolieken en was volgens de kerk de officele heerser van Engeland. Dit maakte dat deze twee koninginen erg gevaarlijk waren voor elkaar. Marry kreeg een zoon en had een moeilijk huwelijk. waarna ze besloot hulp te zoeken bij Elizebet. Zij stelde voor dat ze de strijtbijl zouden begraven als Elizabet haar zoon als toon opvolger zou erkennen. Elizabet stemde in als Marry haar leven zou komen. dit is dan ook gebeurt.Dus nadat Elizabet stief kwam Marry haar zoon aan de macht en ontstond uk. dit was het begin het duurde nog een hele tijd voordat ook de regeringen samen zouden komen.

  • 02 Oktober 2017 - 15:13

    Peter Kemp:

    Kim, hartelijk dank voor het stuk geschiedenis. Ik wist dit allemaal nog niet, vermoedelijk heb ik op de lagere school niet goed zitten opletten(geschiedenis was ook niet mijn favoriete vak trouwens).
    Fijn dat je je weg daar een beetje gevonden heb, de details hoor ik wel van je vader/moeder.

    Groetjes,
    Peter

    Ps: De foto's heb ik ondertussen gezien op Facebook.


  • 03 Oktober 2017 - 19:17

    Opa En Oma Kemp:

    Deze geschiedenis was mij wel bekend en nog veel meer over schotland.
    De hooglanden zijn super mooi want toen wij met Nardie en Monique in schotland waren was dat voor ons het hoogtepunt.
    Schrijf maar weer gauw wij kijken er naar uit.
    Veel plezier nog.

    Groetjes

    Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Glasgow

eerste reis

voor stage naar schotland. schotland hier kom ik.

Recente Reisverslagen:

12 November 2017

jari

13 Oktober 2017

normale leven

01 Oktober 2017

tours

11 September 2017

glasgow, werk en nieuwe kamer

01 September 2017

eerste paar dagen
kim

Actief sinds 25 Aug. 2017
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 4509

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2017 - 31 December 2017

eerste reis

Landen bezocht: